Milyen tendenciát vesznek a visszaélések válságidőben?
A csalások és visszaélések egyre növekvő problémát jelentenek az üzleti életben: azok egyre nagyobb számban és volumenben fordulnak elő. Ami még ijesztőbbé teszi a helyzetet, hogy a rendelkezésre álló adatok csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen tulajdonképpen lehetetlen megbecsülni, hogy a visszaélések milyen arányban kerülnek feltárásra, az elkövetők pedig elfogásra.
Az Okleveles Csalásvizsgálók Nemzetközi Szövetségének (ACFE) 2020. évi globális kutatása értelmében a visszaélésekből származó pénzügyi veszteségek becsült összege éves szinten a vállalkozások bevételének 5 százalékát teszi ki. A visszaélések következtében mind a profitorientált, mind a nonprofit szervezetek által elszenvedett anyagi veszteségek jelentősek, mértékük évről évre növekszik.
A tapasztalatok alapján a veszteségek még súlyosabbak a gazdaságilag nehezebb időszakokban, legyen szó akár természeti katasztrófáról, akár gazdasági válságról, akár az egész világot érintő egészségügyi válságról.
A visszaélések válság idején történő elszaporodásának fő kiváltó oka, hogy a vállalkozások nyeresége és a munkavállalók juttatásai csökkenő tendenciát mutatnak, ami olyan mértékű nyomást helyezhet a vállalkozások vezetésére és a munkavállalókra, amely könnyen visszaélésekhez vezethet pusztán a pénzügyi fennmaradás érdekében.
Általános, hogy gazdasági krízishelyzetben a vállalkozások vezetése a költségek csökkentése érdekében épp a jövedelmet nem termelő funkciókat építi le, ideértve a vállalaton belüli ellenőrzést, amely már önmagában számtalan lehetőséget kínál a csalások elkövetői számára.
A visszaélések – a cég eredményességén túl – a vállalkozások vevő partnereire szintén jelentős hatással vannak, hiszen a visszaélések által okozott kárt, és a csalások felderítésének költségeit meg kell fizetni a vállalkozás által kínált termékek és szolgáltatások árában. Ez természetszerűleg hátrányos hatással van a vállalkozásra is, amely így a csalás következtében kényszerűen veszít a versenyképességéből, ami egy ár-érzékeny üzleti szektorban akár végzetes következményekkel is járhat.
A fentiek alapján könnyen belátható, hogy a profit maximalizálása érdekében a visszaélések lehetőségének drasztikus lecsökkentése kulcsfontosságú célja minden szervezetnek. A visszaélések minimalizálásának legjobb útja pedig a megelőzés.